zdjęcie nr 01862
Samolot na lotnisku Neudorf. Budowa lotniska rozpoczęła się w 1936 r. Oficjalnie miało to być jedno z wielu budowanych w tej części Śląska lotnisk sportowych (Fliegerhorst Neudorf O/S.), ale planowanych przez Naczelne Dowództwo Wehrmachtu i umiejscawianych w miejscach ważnych strategicznie. Obszar pod przyszłe lotnisko zakupiono z rąk prywatnych oraz od Nadleśnictwa Tułowice (<I>Oberförsterei Tillowitz</I>). Miejsce z trzech stron było otoczone lasem, a kilka stojących tam budynków mieszkalnych wykupiono, mieszkańcom natomiast wybudowano domy w innej części wsi. Pole startowe miało powierzchnię 800 na 750 metrów, powstało wiele drewnianych baraków, stawianych na granitowo-ceglanych podmurówkach (w jednym znajdowało się kasyno oficerskie, w innym szpital polowy i izba chorych). Do lotniska doprowadzono nitkę kolejową, która łączyła się z linią Opole – Nysa. Na obrzeżach powstały 23 bunkry-magazyny (<I>Munitionslager</I>) na amunicję oraz bomby lotnicze. Następnie wybudowano trzy hangary tunelowe stalowe i jeden drewniany, liczne pomieszczenia zaopatrzeniowe, zbiorniki na materiały płynne oraz duże zaplecze gospodarczo-kwaterunkowe. Uroczystego otwarcia dokonano w 1937 r. W 1939 do Fliegerhorst Neudorf O/S. przeniesiono tzw. “sportową Grupę Lotniczą” (<I>Lutfsportgruppe</I>) z lotniska Jeżów Sudecki (<I>Grunau</I>). W trakcie kampanii wrześniowej z lotniska startowały samoloty i bombowce. Wł. Damian Pinisz
miejscowość | powiat | data |
---|---|---|
PL: Polska Nowa Wieś DE: Neudorf |
PL: Opole DE: Oppeln |
ok. 1939 r. |